Darahsatriadotcom

Followers

Friday 7 June 2013

DAP Buat Hal Lagi...

Naib Pengerusi Strategik MIC, Datuk R. Ramanan mencabar pemimpin tertinggi DAP meletak jawatan dengan serta merta sekiranya benar parti itu telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) tanpa pemberitahuan notis kepada beberapa cawangannya. 

Menurutnya, cabaran tersebut 'wajib' disahut bagi membuktikan kepimpinan tertinggi parti itu tidak menyembunyikan sebarang agenda atau mempermainkan ahli-ahli untuk kepentingan tertentu.

"Saya cabar Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng; Penasihat parti, Lim Kit Siang dan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke tampil membuktikan perkara itu adalah tidak benar.

"Saya tidak akan bersuara jika tidak ada bukti dan oleh itu, saya cabar mereka berundur daripada parti jika saya berjaya membuktikan bahawa AGM telah diadakan tanpa pemberian notis kepada beberapa cawangan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.


Kelmarin, Utusan Malaysia melaporkan DAP mungkin berdepan dengan satu lagi kemelut dalam kalangan ahlinya sendiri berikutan keputusan 'tergesa-gesa' kepemimpinan tertinggi untuk mengadakan AGM setiap cawangan parti itu sejak dua minggu lalu.

Seorang pemimpin kanan DAP yang enggan namanya disiarkan mendakwa, AGM itu dipercayai bagi 'mencantas' cawangan yang bertindak lantang menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap cara pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) pada Disember lalu.

Jelasnya, setiap Pengerusi Negeri telah diberi arahan untuk segera mengadakan AGM di negeri masing-masing dengan segera namun yang menjadi persoalan ialah ramai ketua cawangan masih samar-samar dengan keputusan itu.

Ramanan berkata, ketiga-tiga pemimpin itu harus menyahut cabaran seandainya parti itu benar-benar telus dan demokratik.

Dalam pada itu, beliau turut menyelar tindakan pemimpin tertinggi parti yang dikatakan sering menyebarkan fitnah khususnya kepada generasi muda untuk mencapai agenda politik mereka.

Ramanan berkata, DAP tidak perlu mengelirukan umum dengan memanipulasi perkara sebenar.

"Kit Siang dalam blognya menulis Utusan dan UMNO cuba menjatuhkan DAP dengan pembohongan. Saya hendak tahu adakah AGM yang sedang dijalankan ketika ini sudah dimaklumkan kepada setiap cawangan ? Mengapa terus menyerang Utusan dan UMNO?.

"Parti itu dilihat mengeluarkan kenyataan yang tidak munasabah, jika DAP dan Kit Siang benar-benar telus, mereka tidak seharusnya cuba memanipulasi isu sebenar tetapi sekurang-kurangnya menyiasat pendedahan itu. Jangan hanya demokratik pada nama sahaja, hakikatnya lebih bersifat kuku besi," katanya.

Beliau juga kesal dengan sikap pemimpin parti tersebut yang setiap kali suka menuduh pihak lain bagi kesalahan dalaman parti berkenaan.

Jelasnya, setiap kali apabila wujud isu berkaitan parti itu seperti kesilapan pemilihan CEC dan salah taip kos projek terowong dasar laut di Pulau Pinang, mereka dilihat hanya menyalahkan pihak lain.

"Jangan sekali-kali cuba memutar belit kebenaran, belajarlah untuk memikul tanggungjawab dengan tidak menuduh pihak lain atas kesalahan sendiri," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...