Darahsatriadotcom

Followers

Friday 9 August 2013

Syiah, Bani Tamim, Ayah Pin - Melayu Boleh!

Orang Melayu di Tanah Melayu ini semakin canggih. Pencarian mereka mengenai ketuhanan cukup hebat. Mereka mahu mencapai tahap syurga yang paling tinggi. Bagi golongan ini, mereka lebih hebat daripada orang lain, daripada orang Melayu yang lain, orang Kristian, Buddha mahupun Hindu.



Orang Melayu jenis ini merasakan keislaman mereka yang diamalkan selama ini sudah tidak Islam lagi. Islam yang kita semua percaya sudah kurang keislamannya. Mereka mahu mencari lebih daripada itu. Mereka mahu mendapatkan kebenaran yang abadi.

Pendedahan bahawa 250,000 orang menyertai ajaran Syiah juga tidak memeranjatkan. Rata-rata sudah tentulah orang Melayu. Mereka ini mahu mencari syurga yang paling tinggi. Adakah Islam cara Melayu yang mengamalkan Ahli Sunnah Wal Jamaah sudah hilang ketakwaannya?


Pengertian Ahli Sunnah Wal Jamaah sudah cukup jelas. Ia ialah kumpulan orang Islam yang berpegang kepada al-Quran, al-Sunnah dan pendapat para Sahabat yang bersepakat di atas kebenaran yang nyata dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah SAW. Ada pun mazhab-mazhab seperti Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali adalah terhitung dalam mazhab-mazhab yang muktabar yang tergolong di dalam istilah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Namun bagi pengikut Syiah, Nabi Muhammad SAW bukan lagi penghulu yang perlu mereka ikuti.
Kita juga tidak terkejut dengan kewujudan kumpulan Pemuda Bani Tamim, yang mengaku sebagai penyedia tapak kepada kemunculan Imam Mahadi.

Awal pagi kelmarin mereka, 10 individu termasuk dua wanita - semuanya orang Melayu - menggelar diri mereka sebagai Kumpulan Panji Hitam Dari Timur Empayar Langkasuka Nusantara dan mendakwa pewaris Yang di-Pertuan Agong yang sah, cuba mengambil alih pentadbiran Istana Negara. Hebat mereka ini.

Memang benar, sesungguhnya orang Melayu sudah hebat. Bukan sahaja dalam politik orang Melayu taksub dan jumud - dalam mencari ketuhanan juga mereka ekstrem. Orang lain, semakin lega melihat perkembangan ini. Lebih senang bagi mereka mengambil faedah daripada kecelaruan ini. Mereka sedang ketawa besar. Perpecahan orang Melayu semakin melebar.

Jika orang Melayu boleh mempercayai orang seperti Ayah Pin yang membawa ajaran kerajaan dari langit, tidak hairan mereka juga boleh percaya kepada perkara-perkara lain.

Syiah ialah satu ajaran yang terbukti terpesong daripada Islam, tapi sokongan orang Melayu semakin bercambah.

Di Iraq, negara yang diranapkan oleh Amerika Syarikat, ia kini sedang berdepan dengan perpecahan yang tidak boleh diperbaiki lagi. Difahamkan kira-kira 1,000 manusia dibunuh dalam beberapa bulan ini sahaja, atas nama pertembungan fahaman membabitkan Syiah dan Sunni. Masjid-masjid yang dipenuhi jemaah kariah dibom oleh pengebom manusia.

Seorang rakan yang baru pulang bercuti bertugas dari Iraq berkata, nyawa manusia sudah tiada nilai di sana. Puak Syiah dan Sunni mengebom tempat-tempat ibadah tanpa rasa bersalah pun, apatah lagi berdosa. Masjid bukan tempat selamat lagi, bila-bila masa boleh dibom. Ia dilakukan kerana kebencian dan dendam kesumat yang tiada sempadan.

Melihatkan perkembangan itu, rakan saya percaya mungkin satu hari Iraq bakal terbelah dua. Satu diperintah puak Sunni dan satu negara diperintah puak Syiah.

Saya tidak mahu komen lanjut lagi perkara ini. Saya sudah banyak menulis dan bercakap mengenai orang Melayu dan pemikiran mereka. Keekstreman mereka cukup hebat.

Adakah mereka merasakan mereka boleh menggapai Jannatul Firdaus tahap tertinggi dan lebih tinggi lagi? Melayu memang Boleh!

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...