Darahsatriadotcom

Followers

Friday 21 June 2013

Anwar, Azmin Luahkan Perasaan!

Selepas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Indonesia berjumpa dengan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono pada Sabtu lalu, kini giliran orang kanannya pula, Mohamed Azmin Ali ke negara republik itu.

Timbalan Presiden PKR itu dilaporkan ke Indonesia untuk mengadakan kunjungan hormat kepada Gabenor DKI Jakarta, Ir H Joko Widodo.


Menurut laporan di blognya, azminali.com, kunjungan hormat itu antara lain turut membabitkan perbincangan dua hala bersama Widodo mengenai isu pembangunan fizikal dan kemanusian kedua-dua negara.


"Widodo menegaskan bahawa pemerintah hari ini tidak lagi harus berfalsafah horizontal tetapi harus lebih ke bawah, vertikal.

"Widodo juga berkata, kerajaan yang efektif hanya memerlukan masa kira–kira empat hingga lima jam sehari di pejabat dan selanjutnya kerja di lapangan," katanya.


Difahamkan, pertemuan itu turut disertai Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskadar Mat Akin dan berlangsung selama sejam.


Minggu lalu, telah bertemu dengan Susilo bagi membincangkan pelbagai isu termasuk isu pilihan raya.


Dalam pada itu, Anwar juga dilaporkan mengadu tentang 'kecurangan' PRU13 lalu kepada Presiden Indonesia itu dan bekas naib presiden Indonesia Jusuf Kalla (JK).


Memetik laporan media Indonesia, VIVAnews, Ketua Umum PKR itu membuat pengakuan itu dalam satu sidang media bersama pemberita Indonesia.


"Saya beritahu Presiden bahawa isu kecurangan belum selesai, tidak boleh dibiarkan begitu saja," dakwa Anwar.


Mengulas lanjut, Mohamed Azmin juga berkata pertemuan itu turut membincangkan cabaran dalam memerangi gejala rasuah di Indonesia dan Malaysia.


"Kedua tokoh yakin dan percaya bahawa sistem pentadbiran yang baik dan kerajaan yang efektif akan memastikan gejala rasuah dapat dikurangkan selain daripada iltizam politik yang jelas untuk perubahan.


Tambahnya, beliau juga sempat berkongsi pandangan bersama Jokowi tentang isu pengangkutan awam dan rumah mampu milik selain isu pilihan raya dan kebebasan media di Malaysia dan Indonesia.

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...