Darahsatriadotcom

Followers

Thursday 15 August 2013

Jadilah Insan Yang Mulia!

Perkauman sudah menjadi satu perkataan yang biasa dalam kalangan masyarakat Malaysia kini. Orang perseorangan, media, dan pihak tertentu dituduh dan dikatakan bersikap perkauman. Namun, sebelum kita menuding jari pada orang lain, marilah kita tanya pada diri kita sendiri, - "Adakah saya bersifat perkauman?''

Di bulan yang sangat mulia pada rakan-rakan Melayu, adakah kita bersalaman dengan mereka dan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Adakah kita memanggil atau menghantar mesej melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk bertanyakan khabar. Kita harus tanya pada diri sendiri, adakah saya sayang pada manusia sejagat, apakah pendirian saya terhadap pada perpaduan antara kaum ataupun, saya hanya pentingkan diri sendiri, dan keluarga sahaja?

Memang lumrah kehidupan, semua orang sibuk mencari nafkah untuk hidup. Ayah dan ibu bekerja siang dan malam untuk memberi yang terbaik untuk keluarga. Anak-anak ditinggalkan di rumah asuhan kerana mahu menambahkan pendapatan untuk keluarga.

Namun kita lupa satu perkara asas dalam hidup untuk menghormati dan menunjukkan kasih sayang kepada orang lain tanpa menghiraukan warna kulit, agama dan bangsa. Bila azan kedengaran, ada yang merungut bising, tapi bila perayaan Tahun Baru Cina, kita tidak kisah pula dengan bunyi mercun dan bunyi gong yang mengiringi tarian singa. Tatkala Thaipusam pula, dengan bunyi-bunyian alat muzik tradisional, kita berarak di jalan raya, trafik menjadi perlahan kerana memberi laluan untuk perarakan, ramai merungut bila kaum lain menjalankan ibadah atau adat resam mereka.

Pada tahun 70an, tidak ada beza Cina, India dan Melayu. Yang beza cuma lelaki dan perempuan. Kita hidup bersama. Bila Hari Raya, kita pergi ke rumah kawan-kawan Melayu untuk makan rendang dan ketupat, raya Cina, kita menziarahi, rumah rakan-rakan Cina, sambil makan kacang, buah oren dan tidak lupa untuk mengutip ang pau, Ketika Deepavali pula, kita pergi ke rumah kawan-kawan beragama Hindu, makan tosei dengan kari ayam. Masa itu tidak ada sentimen perkauman. Lagi hebat, kawan-kawan Melayu yang tinggal di estet boleh berbahasa Tamil dengan begitu fasih, lagi fasih daripada anak-anak India di bandar sekarang.

Kini, semua itu tinggal kenangan, saban hari, pemimpin bercakap pasal perpaduan, malah diwujudkan laman web "Saya anti- perkauman", namun nasi bagaikan sudah menjadi bubur, sikap perkauman kini telah begitu menebal. Sikap perkauman itu kini sudah disemai dalam hati anak-anak dan generasi muda di sekolah sudah mula menampakkan sifat perkauman yang tebal.

Lepas sekolah sahaja, ada kumpulan pelajar India bergaduh dengan dengan kumpulan pelajar Melayu. Kumpulan pelajar Melayu pula menunggu untuk menerkam kumpulan pelajar Cina. Kini sekolah pula menjadi tempat membiaknya semangat perkauman. Dan sikap perkauman ini dibawa ke kem-kem Khidmat Negara, di mana berlaku pergaduhan antara pelatih yang pelbagai kaum. Mereka lupa bahawa darah yang mengalir di setiap tubuh itu berwarna merah, tiada darah Melayu, tiada darah Cina dan darah India.

Jadi apakah yang harus kita lakukan untuk mengembalikan zaman kegemilangan perpaduan kita itu, keadaan di mana semua kaum hidup bersatu padu tanpa mengira bangsa dan agama. Sebenarnya setiap agama itu baik, mengajar kita hidup bersatu- padu, tiada agama yang mengajar kita untuk hidup bermusuhan. Jika seseorang itu hidup bersendirian dan bersikap bermusuhan dengan agama lain, maka pastinya orang tersebut tiada pegangan agama yang teguh. Kalau rakyat Malaysia ada agama, ada budaya, pasti mereka tidak akan melakukan perkara-perkara yang boleh mengugat kesejahteraan masyarakat.

Politik juga merupakan salah satu senjata yang seringkali menggunakan sentimen perkauman untuk kepentingan. Namun kita sebagai masyarakat berakal tidak harus terpengaruh dengan tipu dakyah mereka yang sengaja menimbulkan pelbagai sentimen untuk kepentingan diri sendiri. Kita orang yang berakal haruslah mempunyai prinsip hidup yang mengutamakan kesejahteraan manusia tanpa mengira bangsa dan agama. Malah kita harus menghormati warga asing seperti orang Bangladesh atau Indonesia yang datang bekerja untuk kesenangan kita.

Di bulan yang mulia ini, kita perlu membuka mata kita dan minda supaya kita dapat menjadi rakyat Malaysia yang mementingkan perpaduan, mementingkan kesejahteraan. Tanpa kesejahteraan, kita tidak dapat mengecapi kemajuan. Hanya tinggal tujuh tahun lagi untuk mencapai wawasan 2020, tetapi kita pula sibuk berpolitik siang dan malam, sambil melaga-lagakan pelbagai kaum di Malaysia.

Tempoh hari, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala telah menulis sebuah artikel yang bertajuk "Time and tide waits for no man." (Star, 8 Julai 2013, di mana beliau menyeru masyarakat Malaysia melupakan kemelut pilihan raya yang lepas, sibuk berbicara pasal perdamaian (reconciliation) dan terus bekerja keras untuk mencapai status negara maju menjelang 2020.

Memang tidak dapat dinafikan, seringkali berlaku beberapa insiden yang boleh melemahkan dan menyebabkan kita kehilangan semangat untuk terus maju namun seperti yang dikatakan oleh Idris, masa dan pasang surut tidak menunggu sesiapa, kini kita telah melangkah ke bulan Ogos dan tinggal ¼ bulan lagi untuk sampai ke gerbang tahun 2014 dan tujuh tahun lagi untuk sampai ke 2020.

Kita sebagai manusia biasa telah diberi anugerah oleh Tuhan untuk memberi yang terbaik untuk keluarga, bangsa dan negara. Pertamanya, kita harus menyemai rasa cinta kita kepada negara Malaysia, biarlah cinta pertama itu kembali berputik lagi. Semangat untuk mencintai tanah air, tempat lahir kita. Kita lahir di bumi Malaysia, dan seharusnya bangga menjadi rakyat Malaysia. 

Sungguhpun banyak rakan yang telah bermigrasi ke negara seperti Australia dan Singapura demi kepentingan pelajaran dan masa depan mereka. Biarlah, itu pilihan mereka. Namun kita yang masih di Malaysia seharusnya, terus berusaha untuk memajukan negara. Dalam pada itu, semangat kemalaysiaan itu harus tebal dan bukan semangat kemelayuan, kecinaan dan keindiaan, kita sama-sama harus menghadapi ombak dan badai demi kemajuan negara yang tercinta.

Baru-baru ini saya terbaca sebuah kisah di internet di mana seorang rakyat Malaysia berbangsa India yang sedang menunggu untuk membayar di kaunter bayaran di sebuah pasar raya telah menunjukkan teladan yang harus dicontohi oleh semua rakyat Malaysia. Ketika itu azan kedengaran, sudah tiba waktu untuk berbuka puasa. Ketika itu, cuma ada satu kaunter yang dibuka, dan orang ramai sedang berbaris untuk membuat pembayaran. Kebetulan pekerja di kaunter tersebut merupakan seorang perempuan Melayu. Bila tiba giliran Raven Murugesan untuk membayar. Dia pun bertanya sama ada perempuan Melayu itu berpuasa. Selepas membuat pembayaran, Raven terus membuka bekas plastik biskut dan menghulurkan biskut dan air minuman yang dibelinya kepada perempuan Melayu tersebut. 

Dia meminta kebenaran kepada orang yang berdiri di belakangnya supaya memberi sedikit masa untuk perempuan Melayu itu untuk berbuka puasa. Perempuan Melayu itu makan biskut tersebut dan minum air yang diberi oleh Raven. Dalam 30 saat itu, dia sudah habis berbuka puasa dan kembali ke kaunter untuk terus melayani pelanggan lain. Sambil itu, air matanya bercucuran di pipi terharu dengan perbuatan Raven yang nampak kecil tetapi begitu mulia. Sikap sensitif itu telah meninggalkan kesan yang mendalam pada diri perempuan Melayu tersebut dan pelanggan-pelanggan lain yang sedang menunggu giliran untuk membayar.

Kita tidak perlu menjadi Mother Teresa untuk menunjukkan kasih sayang kepada manusia sejagat, sekadar ber hati perut, sudah memadai. Kita tidak perlu menderma berjuta- juta ringgit untuk kebaikan sekadar sekeping roti dan seteguk air untuk yang memerlukan sudah cukup bererti bagi seseorang insan.

Marilah kita sebagai rakyat Malaysia melupakan segala perasaan perkauman, kebencian sesama kaum, dan terus fokus kepada kebenaran, kesejahteraan manusia sejagat tanpa menghiraukan perbezaan warna kulit, agama dan bangsa. Di hari yang mulia ini, kita menghulurkan bantuan kepada keluarga miskin tidak kira kaum, kita berbaik dengan saudara asing kita, orang Afrika, Bangladesh dan orang-orang yang yang datang ke negara ini untuk belajar dan mencari makan. Kita menghormati mereka dan berkongsi berkat kita bersama mereka.

Dalam pada itu, janganlah kita lupa membantu ibu-ibu tunggal serta anak-anak yatim piatu yang tiada keluarga. Pada suatu hari nanti, bila kita sudah meninggal dunia dan mayat kita berada dalam keranda, biarlah orang di sekitar keranda kita itu menitiskan air mata mengenangkan segala perbuatan dan kebajikan yang kita telah buat kepada manusia sejagat ibarat, "harimau meninggalkan belang, manusia meninggalkan nama."

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...