Masyarakat Malaysia hari ini amat gemar mempercayai mesej pesanan
ringkas pendek dan padat berbanding kisah panjang berjela sebagaimana
yang ditulis oleh wartawan dalam surat khabar seperti Utusan Malaysia yang merupakan akhbar paling berpengaruh semenjak 75 tahun lalu.
Sebagai media tertua di negara ini, Utusan Malaysia ibarat kata Seniman Datuk Aziz Sattar dalam satu dialog adegan filem Seniman Bujang Lapok.
Beliau berkata kepada peraih berbangsa Cina.
"Macam-macam ada cerita di
dalamnya..." (Beliau merujuk peranan akhbar yang membekalkan segala
pengetahuan tetapi dijual dengan harga pukal apabila sudah basi bahan
berita di dalamnya).
Begitulah analoginya kalau kita menganggap akhbar sebagai sekadar
bahan perniagaan bukan menyuarakan perjuangan sesuatu bangsa dan negara
itu sendiri. Akhbar dijadikan alat untuk menempah populariti semata-mata
oleh pihak tertentu bukan satu wadah untuk memperolehi sebanyak ilmu
dalam bidang politik, bisnes, hiburan dan paling dicari ialah iklan
kerja kosong dalam sektor awam.
Akhbar yang dijana oleh redaksi yang siang malam mencari bahan untuk
menjadi santapan rohani sama seperti sebuah filem perjuangan dan
kenegaraan seperti Tanda Putera. Kutipan tiket wayangnya tidaklah
seperti filem ringan lain yang mampu mengutip berjuta-juta ringgit.
Kalau seorang pelawak dibawa berlakon filem seperti Tanda Putera belum tentu filem tersebut meraih kutipan box office.
Adakah sindrom malas berfikir dalam kalangan rakyat kita semakin
teruk hingga filem yang membawa mesej keamanan dan menceritakan titik
bengik perjuangan rakyat Malaysia dipinggirkan begitu sahaja.
Adakah kita sedar filem tersebut wajar ditonton kerana ia mampu
menjadikan hala tuju negara kita lebih harmoni tanpa ada lagi
anasir-anasir subversif dalam masyarakat yang meniti kemajuan pada 2020
kelak. Orang muda perlu belajar menonton dengan mata hati dan membaca
maksud tersirat sesuatu bahan paparan media seperti akhbar.
Menonton wayang seperti Rambo yang disampaikan secara ganas
dan penuh dengan tembakan dan letupan bom menjadi pilihan penonton
sehingga mereka lupa, mengapa si Rambo menjadi segila itu. Jika mereka
berfikir secara sejarah, Rambo bersikap begitu disebabkan tekanan minda akibat pengalaman perang di Vietnam.
Namun apabila Shuhaimi Baba mengadun filem Tanda Putera berdasarkan
fakta peristiwa hitam 13 Mei di negara ini, beliau terus dicop sebagai
pencetus suasana tidak selesa dalam kalangan pihak tertentu. Mengapa
dengan filem Barat yang memaparkan isu sensitif kita boleh terbuka,
namun dengan filem tempatan yang memaparkan kisah sebenar, filem
tersebut dipolemikkan hingga ia tersadai selama lebih dua tahun daripada
ditayangkan di pawagam.
Justeru, pihak kerajaan perlu menyuntik elemen empati dan menghargai
sejarah secara fizikal kepada generasi muda dalam sistem pendidikan
kita. Kita juga memerlukan pendidik yang mengajar anak-anak kita dengan
ikhlas dan semangat untuk menjadi ejen perubahan dan kemajuan negara
selaras Pelan Pembanguan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
Mahukah kita hilang kuasa politik setelah kuasa ekonomi sebenarnya
bukan milik kita. Malas berkayuh perahu hanyut, malas berfikir bangsa
fakir.
No comments:
Post a Comment
Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...