Darahsatriadotcom

Followers

Wednesday 17 April 2013

Panas : Bagaimana Kalau PM Kita Biseksual?

Awang terpanggil mengulas laporan khas bertajuk Gay Marriage Already Won dalam majalah Times terbitan 8 April lalu yang berkisar kepada isu perkahwinan sejenis.

Pada 2008, tiada calon Presiden AS menyokong perkahwinan sejenis. Bagaimanapun pada tahun lalu, Barrack Obama dan Mitt Romney terang-terangan memberikan sokongan.

Di peringkat Kongres juga menyaksikan sebahagian senator berubah fikiran. Perubahan itu turut tergambar pada rakyat AS. Kajian Pew Research Center baru-baru ini mendapati, satu daripada tujuh orang dewasa di AS mengaku bantahan mereka kini bertukar menyokong. 

Isu tersebut turut mendapat perhatian dalam perdebatan melalui media sosial, yang disifatkan kemenangan moral kepada kelompok Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT). 

Perkahwinan sejenis yang dilihat mustahil selain dianggap jijik suatu masa dahulu termasuk di AS, kini diterima sebagai perkara biasa. Awang cukup terganggu sambil memikirkan kesannya kepada masyarakat di Malaysia, yang sekarang ini berdepan dengan gerakan LGBT yang serius. 

Salah satunya ialah usaha bagi membenarkan biseksual menjadi Perdana Menteri. Lobi kini diperhebat termasuk ke atas pemimpin Pas supaya mengeluarkan fatwa mengiktiraf tokoh biseksual untuk menerajui kerajaan jika pakatan pembangkang memerintah.

Meskipun Barat yang diketahui liberal, membenarkan perkahwinan sejenis, masyarakat dan parti politik mereka sampai hari ini tetap menolak pengamal LGBT menjadi ketua kerajaan. 

Sesungguhnya, Awang bimbang. Jika kita menginsafi dan mengambil iktibar kisah Nabi Lut maka terasa betapa bayangan bala sudah bermain di depan mata. 

Sumber : © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...