Darahsatriadotcom

Followers

Sunday 9 June 2013

Dana Politik : Pembangkang Masih Membisu!

Kerajaan masih menunggu maklum balas daripada pembangkang untuk turut bersetuju mengikut langkah Barisan Nasional (BN) yang terus menyalurkan sumbangan dana politik ke akaun rasmi parti berbanding akaun individu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala berkata, langkah itu penting bagi membanteras sebarang salah laku dan penyelewengan sekiranya dana tersebut disalurkan terus ke akaun individu tanpa diaudit dan direkodkan.

Beliau berkata, pihaknya telah menjemput pembangkang untuk turut serta menjayakan inisiatif di bawah Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) 2.0 itu, namun sehingga sekarang masih belum mendapat jawapan.

"Kita sekarang sedang berbincang dan meyakinkan mereka untuk bersetuju terhadap inisiatif ini supaya setiap dana politik yang disalurkan dapat diaudit dan direkodkan.

"Langkah ini sama seperti dilaksanakan di Amerika Syarikat dan Perancis yang menetapkan peraturan setiap sumbangan politik disalurkan terus ke akaun parti," katanya selepas merasmikan Konvensyen Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini hari ini.

Yang hadir sama Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamad.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Februari lalu mengumumkan sebarang pembiayaan politik di peringkat Pusat mahu pun negeri perlu disalurkan terus ke akaun parti bagi meningkatkan ketelusan dan keyakinan rakyat terhadap pertubuhan politik.

Menurut Idris yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menandatangani ikrar tersebut bagi pihak BN.

Katanya, inisiatif tersebut yang telah dimulakan sejak GTP 1.0 merupakan salah satu daripada tiga inisiatif di bawah GTP 2.0 untuk memperhebatkan pembanterasan terhadap rasuah.

Katanya, dua lagi inisiatif iaitu pemberian rasuah dan perolehan rasuah akan turut digerakkan bersama bagi membanteras rasuah di semua peringkat.

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...