Darahsatriadotcom

Followers

Tuesday 11 June 2013

Penghinaan Terhadap Institusi Raja-Raja Melayu Bakal Terbalas!

Cadangan penggubalan Akta Derhaka perlu disertai dengan usaha memberi pemahaman mengenai pembinaan negara dalam kalangan generasi muda, khususnya pelajar sekolah.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim, berpendapat menghukum mereka yang melanggar peraturan hanya langkah jangka pendek untuk menyelesaikan budaya menghina, mengkritik serta mencemuh institusi Raja yang berlaku sekarang ini.


Asas pembinaan negara

“Pada saya, kita mesti ada satu badan yang melihat tentang asas pembinaan negara kepada generasi muda di peringkat lebih awal lagi.

“Kalau tidak, kita akhirnya akan melahirkan generasi muda yang membesar tanpa ada pengetahuan atau tidak menganggap pemahaman mengenai pembentukan asal negara sebagai sesuatu yang serius,” katanya.

Razali diminta mengulas saranan bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Tan Sri Mohd Noor Abdullah yang berpendapat Akta Derhaka perlu digubal untuk membendung perbuatan menghina Institusi Raja-Raja Melayu yang berleluasa dalam kalangan anak-anak muda kebelakangan ini.

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...