Darahsatriadotcom

Followers

Friday 2 August 2013

Kerajaan Tidak Berkompromi!

Kerajaan memberi jaminan tidak akan berkompromi dalam soal mempertahankan kedaulatan negara sekiranya Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) ditandatangani.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, rakyat tidak perlu bimbang dengan spekulasi TPPA akan mengakibatkan kedaulatan negara terjejas.

"Kita sudah pasti tidak akan berkompromi dalam soal kedaulatan negara walaupun terdapat peruntukan berhubung mekanisme pertikaian antara pelabur dan kerajaan," katanya ketika menggulung perbahasan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara hari ini.


Tambah beliau, Malaysia dan negara-negara lain yang terlibat dalam proses rundingan TPPA akan menentang keras peruntukan berhubung harga ubat dan beras sekiranya ia didapati merugikan pengguna.

Menurut Mustapa, setiap perkara yang terkandung di dalam TPPA hendaklah diputuskan melalui persetujuan bersama negara-negara yang terbabit.

"Dalam sesuatu rundingan, sekiranya tidak setuju maka tidak berjalanlah. Mesti ada persetujuan bersama," ujarnya.

Beliau turut menafikan dakwaan pihak-pihak tertentu kononnya kerajaan telah menandatangani TPPA, sebaliknya perbincangan masih dijalankan untuk memuktamadkan rundingan akhir.

Mustapa memberitahu, kerajaan mengambil kira pandangan rakyat berhubung TPPA dan akan membuat kajian semula sekiranya perjanjian itu menjejaskan negara.

No comments:

Post a Comment

Admin tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang diberikan... Harap komen yang diberikan tidak berbaur perkauman dan tidak berunsur lucah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...